Implicaţiile legii spălării banilor asupra organizatorilor de jocuri de noroc

  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 0.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /home/revistaj/public_html/sites/all/modules/contrib/views/views.module on line 879.

    Agenţii economici care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc, intră sub incidenţa Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor. Dacă e să ne luăm după lege – şi ne luăm, pentru că n-avem ce face - orice persoană şi orice activitate sunt pretabile aşa-zisei spălări a banilor şi pot fi luate în vizorul vigilentelor organe de resort ale statului, cum ar fi, nu în primul rând, nou-creatul şi încă prea puţin funcţionalul Oficiu naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. Când va deveni mai funcţional cu ceva (recent, tocmai s-a pus la punct conţinutul procesului verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor pe această linie, deci păzea!), acest organism este gândit să fie un instrument informativ redutabil al parchetului, pe lângă care fosta securitate nu era decât un biet club de amatori.
    În fapt, legea pune bazele unui sistem naţional al delaţiunii şi obligă, în mod practic, toate firmele din România să devină parte a acestui sistem şi să furnizeze informatori, nu cu privire la săvârşirea unor infracţiuni – ceea ce a ar fi civic, cetăţenesc, onorabil etc. – ci cu privire la fapte, aspecte, împrejurări ce pot fi considerate indicii, sau, cel mult, premise ale săvârşirii de infracţiuni.
    Dacă vedeţi diferenţa, sigur veţi merge şi mai departe, întrebându-vă cine va fi calul de bătaie al oficiului, parchetului, poliţiei, gărzii şi aşa mai departe? Onorabilele bănci, instituţii financiare, sau societăţi de asigurări pe care legea le are în vedere, în primul rând şi pe bună dreptate? Nu! Cine, atunci? Hai că nu e greu: organizatorii de jocuri de noroc. Nu v-au călcat, încă? Aţi avut noroc!
    Vreţi să fiţi informatori şi delatori? Păi, dacă nu, vă amendează!
    Ce avem de făcut cu o lege incomodă, care naşte abuzuri? O citim cu atenţie, ceea ce vă recomandăm şi dumneavoastră, conformaţi-vă, adaptaţi-vă!
    Să reţinem numai că:
1.    înfundăm puşcăria dacă :
-    schimbăm sau transferăm bunuri, cunoscând că provin din săvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau disimulării originii ilicite a acestor bunuri sau în scopul de a ajuta persoana care a săvârşit infracţiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei;
-    ascundem sau disimulăm adevărata natură a provenienţei, a situării, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietăţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni;
-    dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin din infracţiuni.
E şi mai grav, în cazul asocieri sau iniţierii unei asocieri, aderării ori sprijinirii, sub orice formă, a unei astfel de asocieri, în scopul săvârşirii infracţiunii de spălare a banilor.
2. Ne ruinează cu amenzile dacă:
    - nu sesizăm de îndată Oficiului suspiciunile că o anumită operaţiune ce urmează să fie efectuată are scop spălarea banilor;
    - dacă nu raportăm Oficiului, în cel mult 24 de ore, operaţiunile cu sume în numerar ce depăşesc10.000 de euro, sau echivalent în lei, realizate prin una sau mai multe operaţiuni legate între ele;
    - în cazul tranzacţiei ce se impune a fi efectuată imediat, sau dacă neefectuarea ei ar zădărnici eforturile de urmărire a beneficiarilor ei, neinformarea Oficiului în termen de 24 de ore despre tranzacţia efectuată şi neprecizarea motivului pentru care nu s-a făcut informarea prealabilă;
    - netransmiterea către Oficiu, în cel mult 30 de zile, a datelor şi informaţiilor solicitate;
    - nestabilirea identităţii clienţilor la iniţierea unor relaţii afaceri, deschiderea unor conturi sau oferirea unor servicii;
    - neluarea măsurilor pentru a obţine date despre adevărata identitate a persoanei în interesul, ori în numele căreia acţionează clienţii ce nu acţionează în nume propriu;
    - nepăstrarea copiei după dovada de identitate a clientului suspect, pentru o perioadă de 5 ani de la data încheierii relaţiei cu acesta;
    - nedesemnarea uneia sau mai multor persoane pentru relaţia cu Oficiul şi necomunicarea numelui lor Oficiului, împreună cu natura şi limitele responsabilităţii lor;
    - neîntocmirea raportului scris pentru fiecare operaţiune suspectă şi netransmiterea lui Oficiului;
    - nestabilirea procedurilor şi metodelor adecvate de control intern pentru a preveni şi împiedica spălarea banilor, precum şi neinstruirea angajaţilor pentru recunoaşterea operaţiunilor care pot fi legate de spălarea banilor şi neluarea măsurilor imediate ce se impun în asemenea situaţii;
    Amenzile urcă de la 2.000 la 200.000 RON, însă Guvernul le poate majora. E limpede ce e cu acest sistem naţional al delaţiunii şi turnătoriei? Legea vă dispensează, pentru o suspiciune….
    Atenţie, autorităţile cu atribuţii de control financiar au sarcina de a controla şi verifica modul în care organizaţi delaţiunea. Cum în România există, de fapt, două mari sisteme: unul privat, care face bani sub imperiul legilor pieţei, apoi unul public ce stoarce banii primului, este previzibil ce pericol ne paşte.
     Dacă aţi intrat în bucluc, un sfat: atacaţi la Curtea Constituţională, la C.E.D.O., pentru că între libertatea conştiinţei şi obligarea la delaţiune, e cale lungă!